איך לזהות נחש ארסי

כל מפגש, לא מתוכנן, עם נחש יכול להיות חוויה מעוררת פחד, ואימה. זה לא נעים לפגוש נחש בהפתעה… יש לנו, בני האדם, רתיעה קדומה מנחשים הנובעת ממגוון סיבות: אבולוציוניות, חינוכיות, ואפילו דתיות.
מפגש עם "סתם נחש" יכול להיות חוויה מפחידה, אפילו מטלטלת מבחינה רגשית. לעומת זאת, מפגש לא מתוכנן עם נחש ארסי עלול להסתיים בפגיעה בריאותית לא קלה, ואפילו במוות.          
חשוב להבין כי נחשים ארסיים הם חיות לא תוקפניות, שקטות, ושאינן מזיקות, וזאת בניגוד גמור למוניטין הגרוע שיצא להן.
נחש לא יתקיף בכוונה תחילה אלא אם כן יחוש מאוים מהתנהגותם של האנשים בהם נתקל, וגם אז יכיש רק אם יחוש אם תגובתנו מסכנת את חייו. כאשר יחוש הנחש הארסי מאוים, רק אז בלית ברירה יכיש. הכשה של נחש ארסי מתבצעת באמצעות שיניים קדמיות, מעין ניבים חלולים דמויי מחט הזרקה, דרכן הנחש מזריק את הארס במהירות אדירה.
נדגיש כי כל הנחשים הארסיים הם חיות המוגנות על ידי החוק בארץ, וכל פגיעה, או אפילו ניסיון לפגיעה בהם הוא עבירה פלילית לכל דבר, כזאת הכרוכה בקנסות כבדים, ועונשים קשים.

זיהוי נחש ארסי – משימה לא פשוטה

אנשים רבים חושבים שהתכונות האופייניות לנחשים ארסיים הן צבעים בולטים וראש משולש. למעשה זה רחוק מאוד מלהיות מדויק. גם לשון הנחש לא מעידה על קיום או קיום של ארס. אם חושבים על כך, אין בעצם אף סימן היכר חד משמעי וברור המבחין בין נחש לא ארסי לנחש ארסי.
בכדי לדעת אם הנחש בו נתקלנו הוא ארסי, עלינו לדעת את המאפיינים החיצוניים של כל הנחשים הארסיים שנפוצים בארץ, משימה לא פשוטה, כזאת הדורשת לימוד, והתמקצעות השמורים לאלו המתמחים בחקר זוחלים, ונחשים, ובעיקר ללוכדי נחשים, המוסמכים ללכידת נחשים ארסיים. רק מהתבוננות במקרא הנחשים באתר זה, תוכלו לראות עד כמה המשימה הזאת מורכבת.

מתוך 42 מיני הנחשים הנפוצים בישראל, רק 9 מתוכם הם ארסיים. הם מתחלקים לשלוש משפחות:
צפעיים – זו המשפחה הגדולה ביותר מבין השלוש, ובה שבעה מינים: צפע מצוי, צפע חרמון, אפעה, שפיפון, עכן גדול, עכן קטן, עכן חרטומים. הם נפוצים בכל רחבי הארץ, ובעיקר בדרום.
פתניים  סה"כ מין אחד: פתן שחור. הוא נפוץ בדרום הארץ, בעיקר בהרי ירושלים, נגב, הערבה, בקעת ים המלח.
צפעוניים – סה"כ מין אחד: צפעון שחור, הידוע גם בשם: שרף עין גדי. נפוץ בדרום הארץ, בעיקר בנגב, בבקעה, ובערבה.

בכל אחת משלוש המשפחות, קיימים מאפיינים חיצוניים דומים בכל מין שבמשפחה, אך עם זאת, לעין הלא מקצועית יהיה קשה להבחין בין נחשים ממשפחות שונות, בשל קווי דמיון שעדיין קיימים בין מינים שונים הבאים ממשפחות שונות, מה שיכול להקשות על זיהוי מדויק.
ושוב זה מוביל אותנו למסקנה המתבקשת, שאת הזיהוי כדאי להשאיר למומחים המקצועיים, אלו הם לוכדי נחשים מוסמכים שקיבלו היתר לכך מרשות הטבע והגנים. אנשים מן השורה שינסו לזהות ו/ או ללכוד עלולים להסתכן ולשלם על כך מחיר כבד ומיותר.

 

אולי יעניין אותך גם:

נחשים ארסיים ומיתוסים
מאמרים

נחשים, תכונות ומאפיינים

נחשים: תכונות ומאפיינים המובא במאמר זה נכתב בהתבסס על מאמרו של ד"ר אברהם ארבל ז"ל ומובא כאן לזכרו. המאמר דן במשפחת הנחשים, ומביא את התכונות

קרא עוד »
נחש בבית - להזמין לוכד
מאמרים

ידיעות מהתקשורת על נחשים

ידיעות מהתקשורת על נחשים לכידת נחשי העצים בגואם . האי גואם הנמצא בשליטת ארצות הברית מהווה אזור גידול של יותר משני מיליון נחשי עצים שמגיעים

קרא עוד »
נחשים ארסיים ומיתוסים
מאמרים

פחד מנחשים, מולד או נרכש.

פחד מנחשים, מולד או נרכש? מחקר שנערך לאחרונה ביפן, ניסה לבחון האם הפחד מנחשים הוא פחד שנולדים אתו או פחד שנרכש עם הזמן והסיפורים המרתיעים

קרא עוד »

הפוסט עזר לכם? בואו תכתבו לנו 🙂