איך נרחיק נחשים מהבית ומהחצר?

בסיום עונת האביב, תחילת עונת הקיץ מתחילים להופיע יותר ויותר נחשים בסביבת אזור מגורינו. אנו עשויים להיתקל בהם בגינות ציבוריות, שטחים עירוניים פתוחים, שדות חקלאיים וכן, גם בגינות הבתים הפרטיים. כבני אדם ולמעשה גם כקרובי משפחתם של הקופים אנו מונעים מפחד אבולוציוני מנחשים. הדבר התחזק כמובן עד כדי רתיעה ודחייה עמוקה מבעלי החיים הללו בעקבות שזירת סיפורים, אגדות ואמונות לאורך כל ההיסטוריה האנושית אצל מרבית התרבויות והעמים השונים.

עם זאת צריך לזכור שלא כל נחש שנפגוש בו הוא ארסי ולא כל נחש ארסי בכלל יכיש אותנו. מתוך ארבעים ושניים זני הנחשים בארץ, רק תשעה מהם הינם ארסיים. חשוב להבין כי גם נחשים ארסיים הם חיות לא תוקפניות, אלא מדובר בבעלי חיים שקטים, ושאינם מזיקים, וזאת בניגוד גמור למוניטין הגרוע שיצא להם. רק כאשר נחש ארסי יחוש מאוים, הוא בלית ברירה יכיש.

הכשה של נחש ארסי מתבצעת באמצעות שיניים קדמיות, מעין ניבים חלולים דמויי מחט הזרקה, דרכן הנחש מזריק את הארס במהירות אדירה. שימו לב גם שיניים של נחש מת עשויות להיות מסוכנות ולהחדיר ארס, כך שחשוב שילדים לא ישחקו איתן. אין ספק שהדבר הכי נכון, עוד לפני שמדברים על כללים והנחיות למפגש לא רצוי עם נחש או מה קורה אם חלילה נחש מכיש אותנו, הוא איך בכלל נמנע מכך. כלומר, איך נרחיק נחשים מהבית ומהחצר שלנו?

דרכים בדוקות להרחקת נחשים מהבית והחצר

לנחש יש יצר הישרדות, בדיוק כמו לכל בעלי החיים. הוא רוצה לשרוד. על מנת לעשות זאת הוא צריך מספר משאבים: האחד הוא מחסה, מחבוא, מקום מסתור שיוכל לשהות בו בבטחה, והשני הוא מקור מזון. זה אומר  שאם נוכל לשלוט על צמצום המשאבים הללו שלהם נזקק הנחש, באזור מגורינו, נוכל למעשה להקטין  משמעותית את הסיכוי שהנחש יסתובב בקרבתנו.

בכל הנוגע למקומות מסתור ומחסה שנחשים אוהבים, יש להם חיבה לעשבים גבוהים, שיחים, ערמות של גזם, גרוטאות, צמחייה סבוכה, פלטות עץ ואסבסט. כך שדי בקלות, אם תקפידו על סידור של המחסן בחצר, ניכוש עשבים, כיסוח הדשא, ותשמרו על ניקיון וסדר, תוכלו לצמצמם הגעה של נחשים אל מקום מגוריכם.

כדי למנוע כניסת נחש לביתכם חשוב לסגור הרמטית כל פתח אפשרי בשלד הבית החיצוני. הם מסוגלים לטפס היטיב ואפילו לשחות, כך שלא תהיה להם שוב בעיה לזחול ולהיכנס דרך פתחים צרים כמו מרווח מתחת לדלת, גג רעפים, חלונות לא מרושתים ועוד. שימו לב שגם צמחיה מטפסת ועצים שמגיעים לחלונות הבית עשויים לעזור לנחשים להיכנס פנימה בקלות גדולה יותר.

חשוב לציין שבכל הקשור למקורות מזון זמינים לנחשים, לא מדובר רק בדילול מקורות מזון ממש בתוך החצר או הבית אלא עדיף להגדיל את ההיקף, כיוון שלנחשים יש חוש ריח מפותח. נחשים נמשכים למכרסמים, עכברים, חולדות, אוגרים, יונים, תרנגולות ועוד. כמובן אין זה משנה אם מדובר בחיית בר, משק  או מחמד.

בניגוד לבעלי החיים המצוינים בפסקה למעלה, המושכים בעצם הגעה של נחשים אלינו, ישנן חיות שבאופן טבעי יודעות לווסת את אוכלוסיית הנחשים, בכך שהן צורכות אותם כמזון, כמו נמיות, בואשים, גירית הדבש, קיפודים, לוטרות, עופות דורסים ואפילו עורבים וחתולים.

לעומת זאת שלל המיתוסים הנפוצים כמו תפזורת שברי ביצים, חצץ, שימוש בחומץ, צביעה בסיד, לא ממש עוזרים להרחיק נחשים.

אולי יעניין אותך גם:

נחשים ארסיים ומיתוסים
מאמרים

נחשים, תכונות ומאפיינים

נחשים: תכונות ומאפיינים המובא במאמר זה נכתב בהתבסס על מאמרו של ד"ר אברהם ארבל ז"ל ומובא כאן לזכרו. המאמר דן במשפחת הנחשים, ומביא את התכונות

קרא עוד »
נחש בבית - להזמין לוכד
מאמרים

ידיעות מהתקשורת על נחשים

ידיעות מהתקשורת על נחשים לכידת נחשי העצים בגואם . האי גואם הנמצא בשליטת ארצות הברית מהווה אזור גידול של יותר משני מיליון נחשי עצים שמגיעים

קרא עוד »
נחשים ארסיים ומיתוסים
מאמרים

פחד מנחשים, מולד או נרכש.

פחד מנחשים, מולד או נרכש? מחקר שנערך לאחרונה ביפן, ניסה לבחון האם הפחד מנחשים הוא פחד שנולדים אתו או פחד שנרכש עם הזמן והסיפורים המרתיעים

קרא עוד »

הפוסט עזר לכם? בואו תכתבו לנו 🙂