נחשים, מניעה והרחקה

החשש הקמאי מנחשים יש האומרים כי נולד בגן עדן, עת הנחש "שכנע" את חווה לאכול מהתפוח. חשש זה מלווה את רובנו גם כיום ובשל כך ללא מעט אנשים, נחש אסוציאטיבי עם פחד ולעיתים עם מוות. האינסטינקט הראשוני הוא בהלה וניסיון להתחמק לברוח ויש כאלו שמרגישים צורך להרוג את הפחד על ידי הריגת הנחש. ניתן להביא כאן הסברים הגיוניים ורגשיים למה חשש זה לא מוצדק בהכרח, אך הפחד כל כך טבוע בנו שכל ניסיון כזה יהיה ללא סיכויי הצלחה. אם כך בפוסט כאן נתרכז בדרכים המוכרות לצמצום הסיכוי למפגש עם נחשים, בעיקר בסביבתנו הביתית .

נחשים, מניעה והרחקה

  • נתחיל בכך שנבין את צד הנחש בעניין:         
    עם הבנייה המורחבת וצמצום שטחים פתוחים לא מעט מכרסמים נאלצים להגיע למקומות מאוכלסים במטרה למצוא מזון. הנחשים מתמקדים בשני דברים עיקריים, באיתור מזון ומקום מחסה. ריבוי המכרסמים מהווה הזדמנות נפלאה לאיתור מזונם העיקרי ומקומות מסתור לרוב.
    ברגע שהבנו את מוטיבציית הנחש להגיע לסביבה הביתית נוכל באמצעות מספר צעדים לצמצם את המוטיבציה הזו ובכך לגרום לנחשים לחפש מקורות מזון ומסתור בסביבה אחרת.

  • הנחשים ניזונים לרוב ממכרסמים – כגון עכברים וחולדות, מיני לטאות ואף מבני מינם, הנחש מטבעו יעדיף כמעט תמיד להסתתר לברוח ולא להתעמת מול בני אדם, שינוי מהתנהגות זו תתרחש כשירגיש מאוים וחשש לחייו לכן מומלץ שלא לרדוף או לנסות ללכוד ללא לוכד נחשים מוסמך ובוודאי של לחסום או לנסות להורגו.

  • שמירה על סביבה נקייה ומסודרת – ללא מקורות מים עומדים, וללא עודף השקיה בגינה תמנע משיכה של מכרסמים לחצר ביתכם תצמצם במידה ניכרת את הסיכוי להתקרבות נחשים. שילוב של ניקיון, אמצעים אלקטרוניים ובעלי חיים ביתיים יסייעו אף יותר במניעת והרחקת נחשים.

  • היערכות נדרשת בסביבת הבית והחצר – נחשים מחפשים מסתור כל העת, הצורך למנוע בזבוז אנרגיה לשווא גרם לרוב הנחשים לסגל כישורי צייד ובהם הסוואה ושכיבת מארב , במסתור לטרף שיעבור. מסתור מצוין יכול להוות כמעט כל חפץ מוזנח, גרוטאה שנשארת במקומה זמן רב, כל סלע ,אבן ואף מחילות בקרקע, צינור מים, ומגוון מקומות מוזרים כמו, כניסות חשוכות חרכים מוסתרים ,עשבייה /צמחייה עשירה ,צמיגים, בקבוקים ,אדמה לחה ,מתכת בטון, עץ רקוב , כל חומר או מקום שמאפשר זחילה ולשכב במארב. בין המקומות המועדפים על נחשים הנן מקורות מים עומדים, ברזיות בריכות נוי בחצר. גידול בעלי חיים בגינה כגון ארנבים בריכות דגים, בעלי כנף, מהווה אף הוא מוטיבציה להגעת נחשים ולכן נדרש להתאים את מקומות הגידול כנגד חדירה של נחשים.

  • לכן נדרש -בראש ובראשונה להיפתר מכל הגרוטאות והפסולת שאינה בשימוש, לצמצם את מקומות המסתור. ליבש מקורות מים עומדים, לנקש עשבייה מיותרת, לאטום פתחים מיותרים למחסן, לוודא סגירת ארגזים /קופסאות בצורה הרמטית ככל הניתן. במידת האפשר לסקל סלעים ואבנים שיעזרו לנחשים להסתתר.
  • נחשים מחפשים מזון, טיפול בהמצאות מכרסמים ,ומיני מזון נחשים הנה אבן היערכות חשובה במיוחד למניעת הגעת הנחשים, והרחקת הנחשים הקיימים שיוצאים לתור אחר מזון במקומות אחרים.
  • היערכות בסביבת החצר והבית יעילה גם כנגד מכרסמים כגון עכברים, חולדות לטאות ועוד. אלו ייעלמו אט אט ככל שאזורי המסתור יצטמצמו. אך ניקיון, הדברה ומניעת פיזור שאריות מזון באזורים פתוחים, תוביל בהכרח להרחקת המכרסמים שתרים כל העת אחר מזון, ומשאין בנמצא יעברו לסביבה אחרת עשירה במזון. ככל שכמות המכרסמים תצטמצם, כמות הנחשים תצטמצם אף היא.
     
    • בנוסף לניקיון בעיקר של שאריות מזון , כדאי לשלב הדברת מכרסמים על ידי מדביר מוסמך, רצוי להסתייע בהדברה ירוקה. הדברה הוא האמצעי המהיר והאפקטיבי ביותר לצמצם מכרסמים בטווח קצר ולהרחת הנחשים מהר ככל האפשר. ישנם אמצעים אלקטרוניים, להרחקת מכרסמים שיעילים לאורך זמן וכדאי לשקול התקנתם , אך שימוש רק בהם ללא שמירה על סביבה מאורגנת ונקייה לא תסייע במיוחד.

    • קיימים מספר חומרי הדברה שמיועדים כנגד נחשים, אך יעילותם לא הוכחה באופן מוחלט, כמו כן לאורך השנים פורסמו חומרים שאמורים לסייע או למנוע הגעה לסביבה כגון סיד, שברי בצים, אבקת גופרית, אקונומיקה וחומץ ואף נוכחות צמח הרוטה (פיגם מצוי) בגינה. אין עדויות רבות התומכות בסברה זו.

    • לאחרונה הוחל בשימוש באבזרי הרעדה אלקטרוניים, הרעדת קרקע בתדר נמוך הגורמות לחוסר שקט אצל הנחשים שאוהבים קרקע יציבה ובשל כך הם מתרחקים מהמקום, כפי שקורא לרוב בעת בנייה מחודשת וקידוחי קרקע – יסודות למבנים. נראה שכאמצעי הרחקה זהו פתרון מצוין במידה ועוצמת ההרעדה אכן מספקת ופיזור האמצעי מקיף את הגינה והבית.
      |
    • בעלי חיים מסייעים: אויבו העיקר של הנחש הוא כמובן חתול הבית. המצאות חתולים בבית בגינה מסייעות הן בצמצום המכרסמים ,עכברים וחולדות קטנות והן בנחשים. מפגשים לרוב בין חתולים לנחשים מתועדים בסרטונים וברובם המוחלט הנחש הוא בצד המפסיד ואם גורלו שפר עליו, הוא מצליח להתחמק ובמידה ולא, הוא מת ונטרף על ידי החתולים.
נחשים ארסיים ומיתוסים

 

  • במפגש בין נחש למספר חתולים מזוהה טקטיקת הצייד של החתולים בכך שהנחש מאוגף מכל כיוון מבלי יכולת להימלט, הוא לרוב קופא במקומו וכך החתולים עומדים בלי לנוע סביבו, זו ההזדמנות לקרוא במהירות ללוכד נחשים. במידה והנחש מנסה לנוע, לכל כיוון שהוא אחד החתולים יכה עם ציפורניו בראשו שוב ושוב, ולעיתים אחד או יותר מהחתולים האחרים יכו אותו בגופו ובזנבו.

  • בבתים פרטיים עם גגות ,לעיתים מגיעים בעלי כנף ומקננים. העמדת לוח עץ מעט רחב מהרצפה אל הגג או כל אמצעי אחר, יסייע לחתולים לצאת לסיורים על הגג במטרה ללכוד בעלי כנף שנחשב מזון מועדף לכמה ממיני הנחשים.

  • הערכות הבית מפני חדירה של נחשים. גופם של הנחשים מצליח לחדור כמעט לכל חריץ נקיק, שבעיני הנחש ניתן להסתתר בו או לעבור דרכו. הערכות חשובה אם כך תהיה באטימת פתחים בקירות, במערכת הביוב (נחש באסלה נמצא ולא אחת), חלונות דלתות, ובעיקר סף הדלתות שמהן הנחש אוהב להשתחל לתוך הבית. לעיתים סדקים בקירות מהווים מקום מסתור מוצלח לנחשים. קינון של ציפורים במרפסת ,מתחת לרעפים או לפאנלים סולריים, מושכים נחשים.

     כללי הזהב לצמצום המפגשים עם נחשים:

    1. לא להרים אבנים, בלוקים, סלעים. מומלץ להשתמש במקל או כלי ארוך על מנת להזיז ולאפשר לנחש לברוח מחד ולרכוש יכולת לראות טוב יותר מה מסתתר מתחת לסלע מאידך.

    2. לא להכניס ידיים למקומות סבוכים, אפלים, לחים.

    3. להימנע מלהסתובב יחפים במקומות עם צמחייה, דשא גבוה, וכן לא להיכנס לאזור סבך גבוה הן ביום והן בלילה נעולים בסנדלים.

    4. יש להצטייד באמצעי תאורה ובמקל בשעות הערב והלילה ,להאיר את הדרך ולהרעיש מעט בכניסה למחסן או מקום מסתור כלשהוא.

 

נחש מת גם מהווה סכנה!

לפינוי והרחקה מקצועית לחצו כאן!

אולי יעניין אותך גם:

נחשים ארסיים ומיתוסים
מאמרים

נחשים, תכונות ומאפיינים

נחשים: תכונות ומאפיינים המובא במאמר זה נכתב בהתבסס על מאמרו של ד"ר אברהם ארבל ז"ל ומובא כאן לזכרו. המאמר דן במשפחת הנחשים, ומביא את התכונות

קרא עוד »
נחש בבית - להזמין לוכד
מאמרים

ידיעות מהתקשורת על נחשים

ידיעות מהתקשורת על נחשים לכידת נחשי העצים בגואם . האי גואם הנמצא בשליטת ארצות הברית מהווה אזור גידול של יותר משני מיליון נחשי עצים שמגיעים

קרא עוד »
נחשים ארסיים ומיתוסים
מאמרים

פחד מנחשים, מולד או נרכש.

פחד מנחשים, מולד או נרכש? מחקר שנערך לאחרונה ביפן, ניסה לבחון האם הפחד מנחשים הוא פחד שנולדים אתו או פחד שנרכש עם הזמן והסיפורים המרתיעים

קרא עוד »

הפוסט עזר לכם? בואו תכתבו לנו 🙂