נחש בחצר - להזמין לוכד או לנסות לתפוס לבד?

מצאנו נחש בחצר, בגינה, בבית- האם כדאי לנסות לתפעל את הסיטואציה לבד או שעדיף לפנות לגורם מקצועי?

אומנם לא כל הנחשים מסוכנים ורק תשעה מתוך ארבעים ושניים הזנים בישראל הם ארסיים וקיים סיכוי לא קטן שבכלל הנחש שראינו בגינה הוא לא מזיק, עדיין לא נעים לפגוש נחש. לא ברור האם זה נובע מהרתיעה הקדומה הטבועה בנו עוד מהילדות, משעורי התנ"ך וסיפור גן עדן או האזהרות ששמענו תמיד בטיולים שנתיים לא להרים אבנים בקיץ, או בכלל מהעובדה שמחקרים הראו שהפחד מנחשים עשוי להיות אבולוציוני, ולמעשה קיים בנו ובקרובי משפחתנו הקופים. מה שבטוח זה שרובנו לא נהנה מהמפגש עם הנחש בחצר וסביר להניח שזה יזרע בנו פחד.

השאלה מה צריך לעשות במקרה זה?  מצד אחד "כולה" נחש, ונראה על פניו מוגזם לפנות לאיש מקצוע, מצד שני הכשת נחש ארסי עשויה להיות עסק די רציני עם שלל תופעות לא נעימות: כאב מקומי ובצקת במקום הנשיכה, תחושת נימול או עקצוץ, חולשה, הזעה מוגברת, דופק מואץ, הפרעה בקצב הלב, קשיי נשימה, בחילה, הקאה, שוק אנאפלקטי (חולשה, תגובת אלרגיה קשה, חסימת דרכי הנשימה עד כדי חנק, התמוטטות), פרכוס, דימום פנימי או דימום מאברי גוף מרוחקים ממקום ההכשה, פגיעה קשה במערכת העצבים, עדי כדי שיתוק שרירי הגוף ושרירי הנשימה.

בנוסף יש לזכור שעל פי החקיקה, נחשי ארץ ישראל הינם חיות בר מוגנות ולכן מהווים ערכי טבע מוגנים. עקב כך אין לפגוע בהם, ללוכדם, להחזיקם או להעבירם אלא בהיתר מרשות הטבע והגנים. כלומר אדם פרטי שילכוד נחש ויפגע בו למעשה עובר על החוק. בדיוק לשם כך, יש לוכדי נחשים מקצועיים שעברו קורס ברשות הטבע והגנים וקיבלו היתר חוקי לעסוק בכך.

הפתרון - הזמנת לוכד נחשים מוסמך

כשאתם מזמינים לוכד נחשים מוסמך הוא עוזר לכם להתמודד עם הבעיה הנקודתית, לוכד את הנחש ומשחרר אותו בשמורת טבע מרוחקת (לא הורג אותו), מונע מכם את הסכנה הטמונה בהכשת נחש וגם מבצע סריקה מסביב למקום בו נמצא הנחש, על מנת לוודא שאין נחשים נוספים בקרבת מקום.

כך שלמעשה אין ממש דילמה כשאתם מזמינים לוכד מוסמך אתם לא רק נוהגים על פי חוק ופועלים באופן הומני. אלא גם נמנעים מסכנה לכם ולבני משפחתכם.

על מנת להימנע ממפגש לא רצוי עם נחש בחצר כדאי לשמור על הכללים הבאים:

  • הקפידו לנכש עשבים בחצר ביתכם.
  • הימנעו מהליכה יחפה בגינה בדשא גבוה.
  • אל תרימו אבנים או סלעים.
  • אל תכניסו ידיים למקומות סבוכים או נסתרים שבהם אינכם יכולים לראות אותן.
  • הימנעו מהליכה עם כפכפים או סנדלים בתוך צמחייה סבוכה לאורך כל שעות היממה.
  • במידה ובכל זאת נתקלתם בנחש. אל תעשו תנועות פתאומיות ואפשרו לו דרך מילוט אפשרית.
  • והכי חשוב, ראיתם נחש, שמרו על מרחק ממנו!
נחש בבית - להזמין לוכד
נחש בחצר

אולי יעניין אותך גם:

נחשים ארסיים ומיתוסים
מאמרים

נחשים, תכונות ומאפיינים

נחשים: תכונות ומאפיינים המובא במאמר זה נכתב בהתבסס על מאמרו של ד"ר אברהם ארבל ז"ל ומובא כאן לזכרו. המאמר דן במשפחת הנחשים, ומביא את התכונות

קרא עוד »
נחש בבית - להזמין לוכד
מאמרים

ידיעות מהתקשורת על נחשים

ידיעות מהתקשורת על נחשים לכידת נחשי העצים בגואם . האי גואם הנמצא בשליטת ארצות הברית מהווה אזור גידול של יותר משני מיליון נחשי עצים שמגיעים

קרא עוד »
נחשים ארסיים ומיתוסים
מאמרים

פחד מנחשים, מולד או נרכש.

פחד מנחשים, מולד או נרכש? מחקר שנערך לאחרונה ביפן, ניסה לבחון האם הפחד מנחשים הוא פחד שנולדים אתו או פחד שנרכש עם הזמן והסיפורים המרתיעים

קרא עוד »

הפוסט עזר לכם? בואו תכתבו לנו 🙂