פחד מנחשים, מולד או נרכש?

מחקר שנערך לאחרונה ביפן, ניסה לבחון האם הפחד מנחשים הוא פחד שנולדים אתו או פחד שנרכש עם הזמן והסיפורים המרתיעים לכאורה בעיקר של מקרה פציעה חמורים ומוות כתוצאה מהכשת נחש. האם הפחד מנחשים טבוע בנו כבקרובי משפחתנו האבולוציוניים, הקופים?

פחד מנחשים, מולד או נרכש?

  • מחקרים שנעשו על בני אדם הראו שאנו מזהים מהר יותר תמונות של נחשים ביחס לתמונות בעלי חיים אחרים. הדבר אף נמצא בקרב ילדים ולקופים בשבי שלא נחשפו מעולם לנחשים. ממחקרים בעבר עולה שמערכת עיבוד הראייה שלנו מותאמת לזיהוי איומים מנחשים, אך מחקרים אלו לא בחנו מצב בו הנחשים וחיות אחרות מוסוות והאם מוחנו עדיין מזהה מהר יותר נחשים מוסווים לעומת חיות אחרות מוסוות.המחקר שנערך לאחרונה ביפן ניסה לענות על שאלה זו. במחקר השתמשו בתמונות של נחשים וחיות אחרות ,חביבות יותר כציפורים, דגים וחיות בית ב20 דרגות הסוואה שונות, הסוואות ברמה קלה, בינונית וגבוהה. התוצאות הצביעו על כך שזיהוי הנחשים בדרגות ההסוואה השונות היה גבוה מזיהוי דרגות ההסוואה של שאר בעלי החיים.

  • התמונות המוסוות משקפות את ההסוואה בטבע ותוצאות המחקר מעידות על כך שהמיומנות לזיהוי סכנה הנה ייחודית לאיום הנחשים כפי שנתפס בעינינו.

  • המחקר בחן שאלה זו גם בקרב קופים מסוג מקוק, קופי מעבדה. השימוש בקופי מעבדה נועד לבטל השפעות שנצברו מניסיון חיים של קופי הטבע.

  • הקופים עברו אימון לזיהוי גירויים מוסווים סדרת תמונות. תשע סדרות של תמונות שמחציתם הורכבו מתמונות פרחים שבאחת מהן מסתתר נחש. והחצי השני הורכב מתמונות נחשים שבאחת מהן הסתתר פרח. על הקופים היה לזהות את התמונה בה הנחש מוסווה או התמונה בה הפרח מוסווה וללחוץ על התמונה במסך. במידה וזיהו נכון קיבלו פרי כפרס. אם הם טעו נשמע זמזום ולא קיבלו פרס.
 
 
איש מפחד מנחשים
פחד מנחשים - לוכד נחשים
  • הניסוי נערך פעם בתמונות צבעוניות ופעם בתמונות שחור לבן, כדי לשלול גירוי לצבעים ולא לעצמים. תוצאות הניסוי הראו שהקופים זיהוי מהר יותר בעשירית השנייה את תמונת הנחש המוסווה לעומת תמונת הפרח המוסווה, זמן קצר לכאורה אך מספיק עבור קוף המקוק להגיב ולהינצל.
  • בניסיון להבין מה בנחשים מפעיל את מוחנו לכדי זיהוי סכנה, המחקר הגיע למסקנה שקשקשי הנחשים הם כנראה הסיבה לכך, וכתמיכה לכך נמצאו באזור התלמוס שבמוח, תאי עצב שמגיבים בעוצמה לצורות מעוינים, המזכירות את צורות קשקשי הנחשים.
  • ממחקר זה אם כך נוטים להאמין שהחשש מנחשים מקבל תמיכה שהוא מולד ולא נרכש ומסבירים זאת בכך שיתכן ומערכת הראייה שלנו התפתחה כך שתוכל לזהות סכנה מנחשים על מנת שנוכל להתגונן מפניהם בזמן.

נחש מת גם מהווה סכנה!

לפינוי והרחקה מקצועית לחצו כאן!

אולי יעניין אותך גם:

נחשים ארסיים ומיתוסים
מאמרים

נחשים, תכונות ומאפיינים

נחשים: תכונות ומאפיינים המובא במאמר זה נכתב בהתבסס על מאמרו של ד"ר אברהם ארבל ז"ל ומובא כאן לזכרו. המאמר דן במשפחת הנחשים, ומביא את התכונות

קרא עוד »
נחש בבית - להזמין לוכד
מאמרים

ידיעות מהתקשורת על נחשים

ידיעות מהתקשורת על נחשים לכידת נחשי העצים בגואם . האי גואם הנמצא בשליטת ארצות הברית מהווה אזור גידול של יותר משני מיליון נחשי עצים שמגיעים

קרא עוד »
נחשים ארסיים ומיתוסים
מאמרים

פחד מנחשים, מולד או נרכש.

פחד מנחשים, מולד או נרכש? מחקר שנערך לאחרונה ביפן, ניסה לבחון האם הפחד מנחשים הוא פחד שנולדים אתו או פחד שנרכש עם הזמן והסיפורים המרתיעים

קרא עוד »

הפוסט עזר לכם? בואו תכתבו לנו 🙂